Goed spelend Littens doet zichzelf tekort bij DTD en laat de punten liggen

DTD 1

VV Oosterlittens 1

Rick Scheeringa (schot)
Berend Zondervan (hakje)
Erwin Zijlstra (vrije trap)

3e klasse B

5 februari 2023 14:00

B. Oord

Sportpark DTD
Martenawei 6
9056PE
KOARNJUM

Opstelling VV Oosterlittens 1

De competitie is weer van start, met gelijke een zware pot op het programma: uit tegen DTD. Waar het in de bespreking van DTD waarschijnlijk veel over de snelle Littenser aanvallers werd gesproken, moesten deze hardlopers op de bank plaatsnemen. Rykhelt en Gerrit Rinze waren een weekje op wintersport geweest en hadden hierdoor de afgelopen weken niet kunnen trainen. Bovendien had de hoogtestage zijn tol geëist waardoor beide met kleine oogjes op het bankje plaatsnamen, naast Gosse en Klaas Gerrit. Voorin de grote vrienden Paulus Yde en Anne Jent, die voor het gevaar moesten zorgen. Jurjen is de komende weken uitgeschakeld met een knieblessure en werd wederom vervangen door Bauke. De aanvoerdersband werd vorige week gedragen door Erwin en omdat de band zo ver was uitgerekt, was er deze week geen discussie meer wie er aanvoerder zou zijn. Bij DTD vroegen ze zich af of de ranglijst nog wel klopte. Nadat de ploeg met 1-6 in Littens had gewonnen, had de ploeg niet gedacht dat Littens na de winterstop slechts 3 punten achter haar zou staan. Ondanks het prachtige weer besloot de thuisploeg niet op het hoofdveld te spelen, maar op het kunstgrasveld. En zo gingen de rode uitshirts met diepe V-hals aan, de mouwen opgestroopt en werd er om 14u afgetrapt.

In het pittoreske Jelsum/Koarnjum wordt je ten allen tijden gastvrij welkom geheten en het is ook altijd een genoegen om naar de club af te reizen. Ondanks dat pakte Littens DTD wel gelijk bij de spreekwoordelijke keel en zette het de thuisploeg onder druk. Dat leidde dan ook direct tot de openingstreffer van Anne Jent, die de bal met links in de hoek schoot. Ware het niet dat de vlag omhoog ging en de goal werd afgekeurd. Littens bleef druk houden, waarbij Paulus Yde, Ewoud en Anne Jent elkaar makkelijk wisten te vinden en ook gevaarlijk te worden. Zelfs zo gevaarlijk, dat Anne Jent na 20 minuten onderuit werd gehaald in de 16 meter. Een overduidelijk strafschop, maar waarschijnlijk had de scheidsrechter vanwege de harde tegenwind moeite om uit de middencirkel te komen, en zo oordeelde hij dat er niets aan de hand was. Even later volgde na een corner voor DTD een counter uit het boekje voor de Littensers. Zelfs met de snelheidsduivels op de bank, kwam de bal na een snelle aanval bij (de iets minder snelle) Paulus Yde, die de bal maar net langs de paal schoot. DTD kon opgelucht ademhalen want het was na 25 minuten enorm goed weg gekomen. En waar het voor eigen goal goed weg kwam, was het nog gelukkiger aan de andere kant. Na 27 minuten werd er niet goed gedekt en kon Rick Scheeringa vrij de 16 meter in dribbelen. Hij schoot de bal tussen de benen van aanvoerder Erwin door en zo werd ook Stefan verrast, en verdween de bal ook door zijn benen heen de goal in. Nog geen 5 minuten later werd de stand nog verdubbeld ook. Een afstandschot was een eenvoudige prooi voor Stefan. Maar terwijl de jonge doelman al richting de hoek zweefde, werd de bal nog met de hak aangeraakt door de teruglopende Berend Zondervan, en zo hobbelde de bal de goal in: 2-0. Waar Anne Jent en Paulus in de eerste 25 minuten nog zo’n gevaarlijk duo waren voorin, liet die eerste het na de tegengoals zitten en gaf de hoofdtrainer geen andere keuze dan Gerrit Rinze nog voor de rust in te brengen.

De Littensers gaven zich niet gewoon na de mentale tik van de twee tegengoals en gingen rustig verder met het goede spel. Gelijk na rust leverde dat ook al snel een vrije trap op een mooie positie op. Met Erwin achter de bal, is één ding zeker op zo’n moment: de bal gaat snoeihard richting de goal. De verdedigers van DTD namen met gevaar voor eigen leven positie in de muur in en bij de Leeuwarder vliegbasis achter de goal, zette men ongetwijfeld uit voorzorg de helm maar op. Niets bleek minder waar, want de PC- (of WC-) koning uit Littens plaatste de bal hard maar bekeken in de goal. En zo had Littens gelijk na rust de aansluitingstreffer te pakken. De ploeg ging rustig door met aanvallen, maar ook DTD werd nog een keer behoorlijk gevaarlijk. Waar de mannen van staal de bal miste, ging de aanvaller van DTD vrij op Stefan af. Maar als een duveltje uit een doosje, kon Wessel met een prachtige sliding de bal overnemen en zo de aanval onschadelijk maken. Halverwege de tweede helft mocht ook Rykhelt invallen en die liet zich gelijk zien. Na 1,5e week in Oostenrijk, na een afgelaste Elfstedentocht en skivakantie had de aanvaller de voetbalschoenen weer aangetrokken. Een snelle een-twee met de andere invaller Gerrit Rinze, zette Richel vrij voor de keeper maar helaas kon hij de bal net niet afmaken. In de absolute blessuretijd nog een grote kans voor de stille stofzuiger Geert Reitsma. De keeper had helaas nog een antwoord en zo bleef de stand 2-1 voor de thuisploeg. Je krijgt in het voetbal niet altijd wat je verdiend, en zo bleef het dan ook 2-1 voor DTD. Oosterlittens had zeker een punt verdiend, en misschien nog wel meer dan dat. Waar de heenwedstrijd nog met 1-6 werd verloren, was het nu 90 minuten lang de bovenliggende partij en deed het zichzelf uiteindelijk tekort. Volgende week wacht een belangrijk thuisduel met nummer 11 Wilper Boys, waarin moet worden gewonnen om de aansluiting bij de subtop te behouden.

Oosterlittens stelt niet vaak teleur in de 3e helft maar moest nu al om 17u vertrekken. Niets ten nadele van de gezelligheid in de DTD-kantine, maar er stond nog meer op het programma die middag. Na afloop werd er namelijk afgereisd naar het prachtige Jorwert. Sponsor het Wapen van Baarderadeel had naast de presentatiebroeken ook een prachtige nieuwe zwarte softshell voor de hele A-selectie. En zo werd er na een teamfoto nog gezellig afgesloten en nagepraat in de Jorwerter kroeg.