Sterke eerste helft voor Littens, maar de ploeg scoort niet en doet zichzelf de das om tegen Akkrum

Akkrum 1

VV Oosterlittens 1

Emile Vis (schot)
Pytrik van der Heide (intikker)
Emile Vis (schot)
Jochem van Kalsbeek (schot)

2 april 2023 14:00

R. Jongman

Sportpark De Meine
Ulbe Twijnstrawei 27 A
8491CJ
AKKRUM

Super Sunday in Akkrum. Een duel tussen de nummer 4 en 5 op de ranglijst en werkelijk waar prachtig zonnig weer. Bij aankomst in Akkrum lijkt het veld er dan ook nog eens prachtig bij te liggen, maar van dichtbij bleek niets minder waar. Het welbekende “mooi van ver… maar van dichtbij verre van mooi” was deze keer niet van toepassing op de prestaties van een verre neef van Peter Crouch op de zaterdagavond, maar op het hobbelige veld van Akkrum. De gaten, onkruid en hobbels zou beide ploegen dan ook enkele malen parten spelen in de wedstrijd. Wat ook nog wel eens parten kon spelen.. was de zaterdagavond. Rykhelt, Erwin en Jorrit waren jarig en dus werd de kroeg van Jorwert afgehuurd, een DJ en zangeres geboekt en was de hele selectie uitgenodigd.  Ideaal gepland weer, zeker wanneer volgende week enkele spelers druk bezig zijn met het zoeken van paaseieren in het vrije weekend ;P.

Alle excusen die bovenstaand werden genoemd was echter in de eerste helft geen enkele sprake van. Ondanks het slechte veld en de zaterdagavond was Littens de bovenliggende partij en deed het zichzelf tekort door niet te scoren. Gelijk vanaf de aftrap lieten de Littensers haar intenties al zien en had Gerrit Rinze de 0-1 al in de touwen liggen. Geen wonder dat hij gelijk scherp was overigens, want hij was ook al 10 minuten eerder naar buiten gegaan voor de warming-up. Echter was de Akkrummer grens ook bij de les en constateerde buitenspel van GR, en dus bleef de stand 0-0. En het was niet de enige keer dat de vlag de lucht in ging, want toen de aanvaller even later weer richting de goal ging werd hij weer gestopt door de man met de vlag. Waar Littens de bovenliggende partij was kwam toch Akkrum uiterst gelukkig op voorsprong. Akkrummer topscorer Emile Vis ontglipte aan Rinse Rat en dook ineens op voor de Littenser keeper. Hoewel de Stefan de bal nog kon keren, ging de bal toch via de kluts in het Littenser netje.

Volledig tegen de verhouding in, maar Littens liet zich niet van weg wijs brengen en ging rustig verder met kansen creëren. Grote kans even later uit een ingooi van Wessel. Rykhelt kon doorkoppen en zo kon Anne Jent ineens vrij de bal inschieten. Echter kon de Akkrummer keeper reageren en bleef de gelijkmaker uit. Even later had de keeper ook een antwoord op de vrije trap van Ewoud. De bal was al onderweg naar de rechterbovenhoek maar doelman Geertsma kon heerlijk de bal uit de hoek zweven.

Waar Littens de bovenliggende partij was, had ook Akkrum nog enkele grote kansen in de eerste helft. In de 30e minuut ging Vis om doelman Stefan Greidanus heen, maar gelukkig kon Bauke nog maar net voorkomen dat Vis kon schieten door de bal net op tijd binnen te hengelen. Aan de andere kant bleef Littens maar dreigend en hadden de Akkrummers veel moeite met de VVO-aanvallers. Anne Jent was weer eens op dreef, dolde de Akkrummer verdedigers telkens, maar kwam niet verder dan het zijnet. De grootste kans kwam nog net voor rust, en wederom op naam van GR. Één op één met de keeper schoof Sjobbie de bal voorlangs en zo keek Littens met rust tegen een achterstand aan. Een ruststand die het zichzelf aan mocht rekenen want ondanks heel veel dreiging wou de bal er maar niet in.

De 2e helft begon nog wel aardig met een kansje voor AJ, maar zijn inzet was helaas te zacht. Zo’n tien minuten na rust viel ineens de tweede Akkrummer treffer. Uit een Vrije trap van Akkrum, kwam de rebound voor de voeten van een Akkrummer, die in alle vrijheid de 2-0 tegen de touwen werkte. Littens bleef proberen maar na 20 minuten volgt de genadeklap en stort het Littenser verzet in. Over het restant van de wedstrijd hoeven we weinig woorden vuil te maken: laten we het gewoon op dramatisch houden. Pijntjes bij de aanvallers zorgen ervoor dat ze alle drie het einde van de wedstrijd niet halen. Alles leek tegen te zitten en echt gevaarlijk kon Littens niet meer worden. Toen de bal nog op een Akkrummer hand viel en Littens een strafschop moest krijgen, keek de scheidsrechter helaas net de andere kant op en een kopbal van Gosse ging maar net voorlangs. Tot overmaat van ramp krijgt Littens in de absolute slotfase nog twee makkelijke goals om de oren en doet het zichzelf pijn en laat het zich vooral zelf kennen. Zonde want gezien de eerste helft was Littens zeker niet de mindere en was het wachten op Littenser treffers. Die kwamen zondag helaas niet, en dan maak je het jezelf dus erg lastig… Zeker als je dan de goals zo makkelijk tegen krijgt in de tweede helft.

Helaas neemt Akkrum met de overwinning nu 6 punten afstand van VVO en mag Littens de komende weken het 5e plekje verdedigen want Friesland, Gorredijk en Renado zitten ons op de hielen. Na afloop dus Super Sunday in Akkrum, met live muziek van Frerik de Swetser. Ondanks enige tegenstand van een klein gedeelte van de Littensers die tot het einde bleven, was helaas ook de 3e helft voor Akkrum. Al met al: eerste helft goed, tweede en derde helft dus teleurstellend. Gelukkig hebben we volgende week vrij en kunnen we ons opladen voor de weken die nog volgen. Op zondag 16 april komt Friesland naar Oosterlittens en mag VVO dus de strijd aan gaan met de nummer 6.