Littens geeft de punten eenvoudig weg op Super Sunday

fc Harlingen 1

Mart Beuker (intikker)
Anne Jent Visser (intikker)
Mateusz IJpe (intikker)
Kevin Hoekstra (schot)

1 oktober 2023 14:00

B.M.S.I. IJdema

De Super Sunday begon zo goed in Littens. Heeerlijk weer, en het publiek zag Littens 4 vroeg op de ochtend met 3-2 winnen. Het begon zelfs zo goed dat de openingstreffer werd gemaakt door talent en nummer 10 Ruben Weijer.  Daarmee is de ploeg, na één competitiewedstrijd, in de winning mood en wordt er al ambitieus over een eventuele kampioenskandidaat gesproken. Even later kwam het 3e net tekort tegen hetzelfde LAC Frisia. Waar Littens 3 en 4 dus tegen LAC Frisia moesten, mochten het 1e en 2e het beide opnemen tegen Harlingen. Het tweede elftal van de Ouwe Seunen verloor echter met 3-2 van VVO 2. Maar al met al 6 punten en veel publiek langs de lijn, dat was een goede start voor de super Sunday.

Bij Littens de nodige afwezigen. Wessel, Gosse en Erwin waren met Winsum en TeamNL naar de Champions League van het kaatsen in Frankrijk, Simon met mannen v staal uitgenodigd bij de premiere van “De Tocht”, Stefan nog last van de heup en is Rykhelt nog langdurig geblesseerd. Gerrit Rinze was vrijdagavond naar het iepenloft en moest vanwege dit i.c.m. het late afmelden op de bank gezet. Een puzzel  met hoge moeilijkheidsgraad dus voor de kleine generaal, die dan ook veel moest schuiven in de opstelling. Voorin was Jelke de vervanger van GR en mocht PY Walda wederom in de spits beginnen. Met 92 competitiedoelpunten is hij dan ook op weg naar de 100 … Op links wederom Anne Jent, die zaterdagavond vroeg in zijn nest lag. Niet dat dat helemaal vrijwillig was maar omdat een vervelende lange gast uit Winsum bier over hem gooide en deed alsof hij in zijn broek had geplast. Signalement van de dader: lang (ongeveer 2.03m), zondags lijkbleek en iets minder traag dan Gosse.

Littens begon niet erg sterk aan het duel maar de Harlingers hadden echter evenveel moeite met het spel te maken. Vooral voorin had Littens moeite om de bal vast te houden en erg gevaarlijk te worden. Harlingen speelde in een 5-2-1-2 opstelling waarmee het vorige week ook Drachten al lastig mee maakte. Aan beide kanten zijn er wat kansen maar tot echt gevaar leid het het eerste half uur nog niet. Pas in de 38e minuut wordt de score geopend, door Harlingen helaas. De bal komt voor de goal en beland in de scrimmage. Jelke kan er net bij maar bediend daarmee twee Harlingers die helemaal vrij voor de goal staat. Hoewel Hennie de bal nog bijna weet te pakken is de voorsprong voor de Harlingers een feit. Littens komt echter al snel terug. Uit een corner van Evert Pieter kan Jurjen Jelke bedienen met het hoofd. Via Jelke komt de bal voor de voeten van AJ Visser die de bal tegen de touwen werkte: 1-1. Zo kort voor rust was het helaas wel het laatste wapenfeit van Evert Pieter, die met last van de kuiten werd gewisseld voor GR.

Na rust zakte het niveau nog veel verder weg en veranderde de super Sunday in een super slechte Sunday, wat niet echt de bedoeling is. Harlingen kreeg al snel een grote kans en de bal knalde op de lat. Jurjen besloot dan ook letterlijk in te grijpen en hield zijn tegenstander vast. Daar was de harlinger minder van gediend, hij raakte hem vol in het gezicht en een minutenlange worsteling volgde. Toen de twee kemphanen eindelijk uitgeknuffeld waren, kregen ze beide geel van de scheidsrechter. Littens kwam er in de eerste 20 minuten na rust nog zo nu en dan gevaarlijk uit maar telkens kon de ploeg de kansjes niet omzetten in een doelpunt. Gerrit Rinze mocht even later vertrekken richting de Harlinger goal. Jelke kon net niet zijn voorzet binnen lopen en de verdediger kon er net bij. Hij moest het echter met de volle tol betalen, want hij moest er af met een gebroken schouder..  Sterkte met het herstel! Even later kwam Littens weer één op één met de doelman, maar wederom liet de afronding de wensen over. Even later nog een grote kans, waarna een Harlinger verdediger Anne Jent naar de grond trok en in zijn handen mocht knijpen dat de arbiter geen penalty gaf.

De laatste 25 minuten leek de tank leeg bij Littens. De ruimtes werden groot en de kansen voor Harlingen stapelden zich op. Uit een corner kwam de bal via de lat voor de voeten van een Harlinger en die kon vrij eenvoudig de bal binnen werken. Nog eens tien minuten later mocht de sterk invallende Reinier van der Stap veel te makkelijk door de defensie dribbelen en zo kwam het na 75 minuten op 1-3. Zelfs een 1-4 viel nog in de slotfase toen Jurjen een schot van dezelfde harlinger blokte, maar binnenkant paal de goal in zag gaan. En zo maakte Littens het de ouwe seunen veel te makkelijk en had het de nederlaag volledige aan zichzelf te danken. Een super slechte Sunday waarbij bijna de gehele selectie het boetekleed mag aantrekken, en wat in de kleedkamer dan ook gedaan werd ook. Een nederlaag die snel verwerkt moet worden, want komende zondag komt VV Drachten op bezoek in Littens.

Voor Harlingen betekend het een mooie seizoenstart want na het kampioenschap in de 4e klasse heeft het nu een prima seizoenstart te pakken en de uitslag van zondag was dan ook volledig terecht. Klein smetje voor de Harlingers was echter wel het uitvallen van verdediger en het gedrag van enkele “volwassen” fans. Bij ieder fluitsignaal van de jonge scheidsrechter staan er volwassen kerels achter de goal die, in het bij zijn van (eigen) kinderen, de scheidsrechter en tegenpartij met scheldwoorden en teksten beledigen die doen denken aan denken aan de filmpjes van de Harlinger Maffia  René Teuben (youtube). Maar goed, hopelijk zal dat niet bij iedere wedstrijd van de Harlingers het geval zijn. De voetballers van Harlingen lieten zich wel van hun beste kant zien en bleven tot laat in de Littenser voetbalkantine.