Littens en Akkrum ondanks een spannend duel toch in evenwicht (2-2)

Akkrum 1

Lennart Zijlstra (schot)
Rimmer van der Heide (schot)

3e klasse A

4 februari 2024 14:00

C.S. Jager

Buenos días amigos, eindelijk weer een wedstrijdverslag. Waar u doorgaans iedere maandag een verslagje krijgt, lag uw verslaggever de afgelopen 4 weken lekker op de witte stranden van Mexico en Belize. In het koude Nederland kwam VVO wel in actie, dus nog even snel een overzichtje van de afgelopen weken. Een oefenwedstrijd tegen de koploper van 4A (Warga) werd verloren met 0-2. Vervolgens werden er in Oerterp en Oldemarkt veel kansen gemist, waardoor het in Oerterp 0-3 verloor en bij Oldemarkt met 2-3 de schrik vrij kwam.

Trainer André de Vries is sinds de winter ook actief als assistent bij SC Franeker. Voor de winter stond het met 6 punten namelijk stijf laatste. De hoofdtrainer stapte op en omdat er niemand was met de juiste papieren, werd André gevraagd om te assisteren. En met succes want na twee duels is er al twee maal gewonnen van respectievelijk Wykels Hallum (5-3) en Hardegarijp (1-2). Zo pakt de kleine generaal na twee duels al evenveel punten als zijn voorganger in 11 duels. Daarmee is het degradatiespook nog niet verdwenen, maar heeft het de rode lantaarn al wel overgedragen aan ONT.

Ook nog nieuws vanuit de selectie, beginnend met het positieve nieuws. Paulus Yde en Martine verwachten in het najaar een broertje of zusje van kleine Naud. Nogmaals gefelicteerd. Dan het mindere nieuws, en dat is dat Jurjen waarschijnlijk tot de zomer rust moet nemen vanwege een blessure aan de knie. Gelukkig is Rykhelt wel weer hersteld en zit hij weer bij de wedstrijdselectie. Tot zover even de nieuwtjes voor nu, over naar de wedstrijd: thuis tegen VV Akkrum.

Het is koud langs de lijn, maar toch staan er wederom de nodige supporters langs de lijn. Akkrum-Oosterlittens was ook in Akkrum al een spannend duel, wat toen in 2-2 eindigde. Ook in de eerste helft zijn beide ploegen eigenlijk wel aan elkaar gewaagd. Dat wil zeggen, aan beide kanten af en toe een goede aanval, maar ook uitglijdende spelers en soms slordige passes. Het leidt echter wel tot kansjes, maar de stand blijft 0-0 in de eerste helft. Grootste kans is voor Akkrum, waarbij de snelle spits het duel aangaat met de uitgekomen keeper van VVO. Hoewel de Akkrummer (te?) makkelijk tegen het gras gaat of glijdt, wil de scheidsrechter geen penalty geven. De man met de fluit grapte de neef van Bas Nijhuis te zijn, waar hij dit seizoen nog maar 1 gele kaart had gegeven. Zowel Akkrum als Littens kreeg het voor elkaar om bij deze Bas Nijhuis toch een gele kaart te pakken. Die van Littens kwam op naam van Paulus, en u raadt het misschien al: een gele kaart voor praten.

In de tweede helft breekt het duel los, helaas wel met een tegengoal. Eigenlijk was het Littens wat sterker uit de kleedkamer kwam, maar toch ligt de bal bij Littens in het netje. Een lange bal op de rechtsvoor kan niet voorkomen worden door Wessel, en zo mag Lennart Zijlstra na 51 minuten de 0-1 op het bord zetten. Dan eindelijk na 60 minuten spelen is het ineens raak voor Littens. Paulus Yde schiet de gelijkmaker tegen de touwen en maakt daarmee zijn 98e VVO treffer!! Nog twee goals en hij weet dan eindelijk de magische grens van 100 goals te bereiken. Littens kan even later weer juichen want nog geen 5 minuten later maakt Gosse op aangeven van Rykhelt de 2-1.

Akkrum gooit er vervolgens een spits bij en gaat vol op de aanval spelen. En niet zomaar een spits maar het brengt de jonge Rimmer van der Heide binnen de lijnen. Amper 17 jaar oud en wat ze die jongen te eten geven in Akkrum is een raadsel.. maar het is nu al een beer van een spits. Akkrum drukt daarmee VVO verder terug naar achteren en blijft de ballen naar voren pompen. Kort voor tijd is het dan toch de jonge Rimmer vd Heide die na een één-tweetje de bal de verre hoek inschiet. Op basis van de hele wedstrijd wel een terechte stand, maar voor Littens had er veel meer ingezeten. Zeker wanneer je het aantal grote kansen meetelt waarbij de vlag van de akkrummer grensrechtster de lucht inging, waarbij het ook een aantal keren zeer discutabel was. Maar goed, al met  al een mooi puntje tegen de nummer 3 van de competitie.

Volgende week mag Littens op bezoek bij directe concurrent FC Harlingen. Die ploeg presteert dit seizoen behoorlijk en wist al van Akkrum te winnen en deze week werd het koploper VV Drachten ook behoorlijk moeilijk gemaakt (1-0 verlies).