Oosterlittens speelt gelijk in openingsduel tegen Akkrum

Akkrum 1

Ijsbrand Galema (kopbal)

24 september 2023 14:00

P. Kats

Sportpark De Meine
Ulbe Twijnstrawei 27 A
8491CJ
AKKRUM

Het nieuwe seizoen is weer begonnen! Met veel nieuwe ploegen in de competitie, mag Littens het in de eerste wedstrijd gelijk opnemen tegen een oude bekende: VV Akkrum. De nummers 4 en 5 van vorig jaar, maar de ploegen hebben nog veel meer gemeen. Zo was Littens trainer André de Vries maar liefst 6 jaar lang trainer in Akkrum, en diens opvolger Wiebren Kerkhof was 3 jaar lang trainer in Littens. Waar de ploegen elkaar dus in het openingsduel tegen komen, was dat voor de KNVB nog niet genoeg… en werden de ploegen ook in de beker bij elkaar gezet. Altijd gezellig die Akkrummers, maar goed om twee weken voor de start van de competitie met 1-6 te verliezen van je eerstvolgende competitietegenstander, is natuurlijk niet het fijnste vooruitzicht.

Groot verschil met twee weken geleden was wel weer dat een aantal spelers weer terug waren. De Man van Staal heeft de kaatswant weer neergelegd, Geert en Evert Pieter waren terug van een blessure en ook Ewoud kon het weer langer volhouden dan 60 minuten nadat hij afgelopen weken last van zijn hakken had. Overigens was laatstgenoemde niet aanwezig bij het traditionele zondagochtend ontbijt, maar aangezien zijn ouders en collega’s de wedstrijdverslagen ook lezen… laten we het er maar ophouden dat op ieder postje een dekseltje past en het niet teveel om hakken had. De terugkeer van de spelers leidde tot een sterke bank voor de Littensers, met keeper Stefan (last van de heup), Jip, Geert en Evert-Pieter. Eerste keeper Stefan was van de racefiets gevallen, en zo doende mocht Hennie plaatsnemen onder de lat.

Opstelling:
Hindrik; Rense Jan, Jurjen (71. Jip), Erwin, Bauke; Gosse, Ewoud, Simon (45. Geert); Gerrit Rinze, Paulus Yde (45. Evert Pieter), Anne Jent ;

Vanuit de kleedkamer van Akkrum klonk vooraf muziek, waarbij zelfs Jasper de Boer zou zeggen dat het wel een klein beetje rustiger aan had gekund. Echter kwam Akkrum wel uitgeslapen de kleedkamer uit want na 3 minuten lag de 1-0 al in het netje voor de thuisploeg. Een vrije trap vanaf de zijkant waarbij een speler van Akkrum Simon te snel af was, en zodoende de openingstreffer in het netje kon leggen. Zonde, want met de ruime nederlaag in de beker wil je natuurlijk koste wat kost een vroege achterstand voorkomen. Littens moest al vroeg in de achtervolging. Akkrum hield de ploeg echter flink onder controle en met haar aanvallende backs werden beide vleugelspelers continu gedwongen om mee te verdedigen, waardoor Paulus als eenzame spits overbleef. Iedere keer dat Littens probeerde op te bouwen, kon men de bal maar moeilijk kwijt op het middenveld en kon men de bal nauwelijks voorin vast houden. Toch ging men tot aan de rust hiermee door en kwamen beide ploegen nauwelijks tot kansen. Een enkele kans of corner, maar van echt gevaar kwam het eerste helft niet en dus werd er met een 1-0 achterstand de kleedkamer opgezocht.

Na rust was het spelbeeld anders. De papa’s van het elftal (Simon en PY) bleven achter in de kleedkamer en werden vervangen door middenvelders Evert Pieter en Geert, waardoor er gelijk ook werd geschakeld naar het 442. Dit zorgde er dan ook gelijk voor dat het voetbal terugkwam op het middenveld. Waar Littens voor rust nauwelijks de bal in de ploeg kon houden, was het in de tweede helft juist de bovenliggende partij. Even later werd de ploeg dan ook gelijk gevaarlijk. Gerrit Rinze startte de brommer en mocht één op één af op de keeper. Links van hem probeerde Anne Jent alles er aan te doen om vrij te komen. Achteraf kon GR beter zelf om de keeper heen, want hij besloot de bal op AJ te geven maar die kwam net niet bij de bal. Even later mocht Gerrit Rinze de 1-1 maken, maar ging de vlag bij de grensrechster omhoog.

10 minuten voor tijd was het dan eindelijk raak. Een bal uit een voorzet komt voor de voeten van Gerrit Rinze die de bal vol op een verdediger schiet. In de rebound laat hij de keeper kansloos en schiet hij de bal in het linkerhoekje. Littens liet het er echter niet bij ziten en ging nog vol voor de winst. En daar kwam de ploeg nog heel dichtbij… Een voorzet ging over de keeper en kon vrij ingekopt worden door Anne Jent die vlak voor de goal de winnende op zijn voorhoofd had. Echter knikte hij de bal vol op de lat en bleef de stand gelijk. Littens bleef nog aandringen en kreeg nog bijna een counter om de oren maar de stand bleef gelijk. Een uitslag waar je vooraf misschien voor zou tekenen, maar waar je achteraf toch van baalde dat je er niet meer uit hebt gehaald.

Volgende week komt FC Harlingen op bezoek in Littens. Een speciale zondag, want het is SUPER SUNDAY in Littens. Alle vier de seniorenteams van Littens spelen thuis en na afloop is er live-muziek. Let’s go Littens ;) !!