Littens doet zichzelf tekort na goede eerste helft en absurde slotfase

fc Harlingen 1

Paulus Yde Walda (scrimmage)
Wessel Roorda (intikker)

11 februari 2024 14:00

K. Mustafa

Sportpark Vierkantsdijk
Oosterparkweg 8
8862BA
HARLINGEN

Na het gelijkspel tegen Akkrum mag Oosterlittens het deze week opnemen tegen FC Harlingen. In de havenstad ontbreekt Gosse die nog last had van zijn knie. Wel terug van een blessure is Anne Jent, die na 1x trainen wel uit voorzorg op de bank begint. Een belangrijk duel, want met een grote middenmoot is het voor zowel Harlingen (8e) als Oosterlittens (10e) van groot belang om te winnen.

Littens komt goed voor de dag en heeft eerste helft nauwelijks wat te duchten van de thuisploeg. Littens mag het zichzelf aanrekenen dat het niet meer profiteert van het overwicht in de eerste helft. Al in het begin van de wedstrijd heeft Rykhelt een grote kans, maar hij werkt de bal met zijn linker over het doel van de ouwe seunen. Even later omspeelt Paulus Yde de keeper en kan Rykhelt nu voor leeg doel proberen. Het vizier staat nog niet op scherp en zo schuift hij de bal, wederom met links, voorlangs. Hij was echter niet de enige die het vizier nog niet op scherp had. De scheidsrechter Khaled Mustafa floot niet bepaald zijn beste wedstrijd, maar goed op dit niveau hebben we daar misschien allemaal wel eens last van. Wanneer hij in een aanval van Oosterlittens dan ineens de bal raakt en een “stuitbal” lijkt te geven, geeft hij de bal vervolgens vertwijfeld aan de Harlingers. Even later wordt eerst Paulus Yde en later Gerrit Rinze onderuit gehaald in de 16 meter, maar helaas ontgaat het de scheidsrechter. Wanneer Harlingen dan een bal naast de goal schiet, hoort hij echter dat een Littenser de bal nog heeft aangeraakt en wordt er een hoekschop gegeven. Ook de Harlingers lachen om deze beslissingen maar pakken het cadeautje wel bijna uit. Het is dat doelman Stefan Greidanus redding kan brengen en de bal tegen de lat stompt. Zowaar het enigste Harlinger wapenfeit in de eerste helft, maar het is goed dat de doelman bij de les was.

Na vele grote kansen is het dan eindelijk raak voor Littens. in de 38e minuut weet Paulus Yde in de kluts de bal binnen te frommelen. Tergend langzaam rolt de bal over de lijn maar de 99e competitietreffer van PY en de voorsprong van Littens is een feit: 0-1. Littens lijkt nu echt los te komen en ziet de bal bijna een tweede keer over de lijn gaan. Een schot van Rense Jan wordt van de lijn gehaald en Jip komt net te laat om het buitenkansje binnen te tikken. Zonde.. want na de goede eerste helft van Littens had het verschil in ruststand groter moeten zijn dan de 0-1 waarmee men de kleedkamer opzocht. De jonge Harlinger grensrechter krijgt ook nog de lachers op zijn hand wanneer hij na enige twijfel de vlag omhoog steekt, terwijl Gerrit Rinze met de bal langs de lijn dribbelt. Zowel het Harlinger als het Littenser publiek reageren vol verontwaardiging wanneer er daadwerkelijk een ingooi wordt gegeven door de heer Mustafa.

FC Harlingen komt een stuk beter uit de kleedkamer en zet volle bak druk om de gelijkmaker te forceren. Het is direct merkbaar en zo komt de thuisploeg, na rust, steeds beter in de wedstrijd. Met lange ballen wordt er druk gezet en de Harlingers zitten er bovenop (wel fair). De Littensers hebben het lastig en de gelijkmaker hangt na rust in de lucht. De harlinger aanvoerder knikte de bal voorlangs en Littens komt goed weg. Even later hangt de gelijkmaker toch in het netje wanneer de linksvoor zich weet te ontdoen van Rense Jan en achter het standbeen de bal door de benen van Stefan. Loon na hard werken voor de Harlingers. De schade had nog erger kunnen worden nadat Stefan de bal losliet na een botsing met de harlinger spits en Jip nog maar net redding kon brengen. Daarna herpakte Littens zich weer en nam het weer het initiatief.

Wat er vervolgens in de slotfase gebeurt is simpelweg een wanvertoning en zouden we eigenlijk niet teveel woorden aan vuil moeten maken. Waar in het voetbal de 22 spelers de hoofdpersonen horen te zijn, is dat in de slotfase toch net even wat anders. Een vrije trap van Littens wordt door Ewoud diep gegeven op rechtsachter Bauke Sieswerda die helemaal ongedekt richting de achterlijn sprint. De bal wordt voorgegeven op de spelers die vanaf de penaltystip in komen lopen en het is Gerrit Rinze die de bal bij de tweede paal binnen werkt en daarmee de Littensers weer op voorsprong zet. In een ultieme poging om de bal nog uit de goal te halen werkt de keeper de bal nog verder in eigen doel. De jonge grensrechter van Harlingen doet een uiterste poging om een punt veilig te stellen en steekt de vlag omhoog voor buitenspel. Buitenspel, terwijl Bauke de bal meekreeg van Ewoud en de bal voorgaf op de aanvallers die, meters achter de bal, in komen lopen. De scheidsrechter kreeg van het hele voorval maar weinig mee en ging mee met de schandalige onsportieve beslissing van de grensrechter. Helaas is het hele voorval niet terug te lezen op de twitterpagina of in het harlinger wedstrijdverslag. We scheidsrechter blaast even later voor de laatste keer op zijn fluit en daarmee laat Oosterlittens zelf 2 hele dure punten liggen.

Al met al mag Littens het zichzelf aanrekenen dat het de eerste helft de kansen niet benutte en verder afstand nam van FC Harlingen. Hoe erg je misschien in de slotfase benadeeld wordt, zover mag je het natuurlijk nooit laten komen na zo’n verschil in de eerste helft. Harlingen verdiende door haar sportieve inzet van de spelers zeker een punt in de tweede helft, maar het werd eigenlijk te kort gedaan door de onsportieve dwaling van de grensrechter die dat punt daadwerkelijk veilig stelde. En dus mogen de ploegen de punten delen en mag Littens zich richten op de volgende wedstrijd. Volgende week wordt er namelijk ingehaald en wel tegen Trinitas. Gelukkig komen de mannen uit het verre Boijl naar Oosterlittens en wij heten hen alvast van harte welkom.