De Littenser Hattrickshow houdt het publiek warm onder siberische omstandigheden

Geel Wit 1 (zon)

4 december 2022 14:00

E. Draaijer

Opstelling

De lat lag hoog voor Oosterlittens tegen Geel Wit. Na een 4-0 en 5-0 thuisoverwinning van VVO-2 & 4, was het de beurt aan het Littenser vlaggenschip. Onder Siberische omstandigheden kwamen beide ploegen het veld op. Voor Geel Wit-trainer Jan Stuiver was het een dubbeltje op z’n kant want met 6 punten en een voorlaatste plaats was de ploeg nodig toe aan punten. Vergeleken met de afgelopen jaren is de ploeg een stuk jonger en liet het oudgedienden Danny Metz en Bente Bonthuis op het eiland. Ondanks het ontbreken van “de man met de baard” Danny Metz, waren er Zuid-Koreaanse taferelen in de Amelander opstelling. Waar Zuid-Korea begon met 5 maal Kim in de achterste linie, startte Geel Wit met drie maal Metz in de voorste linie. De prachtige naam van Tim Barf mocht de Amelander aanval compleet maken. Ondanks de kou kwam er het nodige publiek op de wedstrijd af en stond de Littenser skybox bomvol. Langs de lijn stonden ook een grote groep scheidsrechters in opleiding die al bibberend aantekeningen maakten van de wedstrijd. Ook aan de Littenser kant veranderingen want spits Anne Jent was de laatste wedstrijden/trainingen onvoldoende bij de les, en moest dus plaatsmaken voor Evert Pieter Tolsma in de basis 11.  Op goal wederom Stefan, omdat Hindrik nog altijd last van een blessure had en Stefan het afgelopen weken prima doet en de nul houdt.

Littens begon slordig aan het duel en zag vooral de gebroeders Metz eenvoudig combineren in het begin van de wedstrijd. Toch werd Littens na een kwartier spelen ineens gevaarlijk. Een kopbal van Erwin belandde op de kruising en even later lag de bal in het netje. In de 17e minuut was het Rykhelt die eindelijk weer een goal te pakken had. Waar het de afgelopen weken niet mee zat, gooide nu ook de grensrechter roet in het eten want de grensrechter stak zijn vlag de lucht in. Natuurlijk onterecht door onze geel-rode bril, ook benieuwd naar hoe dit in de boekjes van de jonge scheidsrechters is gekomen. Enfin, feit is dat het 0-0 bleef, en dat was gezien het spelbeeld ook wel terecht. Het was namelijk slordig en slap aan beide kanten, en eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Amelanders misschien wel het betere van het spel toonden. Een fout achterin werd niet afgestraft door de eilanders, en zo kon Littens in de 28e minuut toch op voorsprong komen. Wederom was het Rykhelt, die deze keer het zekere voor het onzekere nam, en de bal keihard in de bovenhoek ramde.

Kort voor rust was het Geel Wit wat bijna langszij kwam. Een vrije trap van zo’n 25 meter werd genomen door oud Cambuur-jeugdspeler Micha Metz keihard op de paal geschoten. En dus kon er met een 1-0 voorsprong worden gerust en mochten de spelers en het publiek zich verwarmen met een warm bakje thee. De gebroeders Micha en Jordi Metz staken er bij de Amelanders met kop en schouders bovenuit in de eerste helft, en het is eigenlijk opzienbarend dat een ploeg met zulke aanvallende kwaliteiten zo laag op de ranglijst staat. Vooral achterin had Ameland problemen want in 90 minuten had de ploeg maar liefst 3 verschillende rechtsachters nodig om de Littenser hardlopers bij te benen.

Het dubbeltje op zijn kant voor Geel Wit was in de tweede helft geen stuiver meer waard, want bij Oosterlittens was het kwartje na rust gevallen. Een kwartier na rust werd de stand dan ook verdubbeld. Een pracht voorzet van Gerrit Rinze viel precies over de verdedigers heen en zo kon Rykhelt zijn tweede van de wedstrijd maken. Het publiek stond rijen dik voor de ramen in de kantine en zag hoe de Amelander verdediging meer en meer risico nam, en daar ook meer en meer ruimte voor de Littensers kwam te liggen. In de 62e minuut was het dan toch het moment voor De Kleine Generaal van Littens om gebruik te maken van die ruimte en de snelle Anne Jent Visser in te brengen. Waar AJ soms nonchalant oogt, was hij scherp en getergd door de 62 koude minuten op de bank en zo ging de Russische bontmuts af en wat volgde was de Anne Jent Visser show. Beginnend in minuut 71 op aangeven van Gerrit Rinze. Even later rolde ook zijn tweede in het netje, en in de 86e minuut stond daar een hattrick op zijn naam. In een tijdsbestek van 15 minuten een hattrick maken… dat toont de klasse en het talent van AJ Visser, iets wat we in Littens het liefst iedere week van hem zien. De assist op de 5-0 van AJ kwam trouwens van Rykhelt, die zelf de hele tweede helft tegen een hattrick aanhikte. En die kwam ook, nog geen twee minuten later. De man van glas die al wekenlang fit is en hard werkt, kreeg loon na werken en maakte op aangeven van topscorer GR zijn hattrick compleet. Eindstand 6-0.

Gelukkig voor de penningmeester worden er bij Oosterlittens geen wedstrijdballen uitgedeeld, want waar Anne Jent en Rykhelt vandaag driemaal scoorde, was het vorige week Gerrit Rinze die een hattrick maakte. Ongekende luxe, maar de vraag die nog rest: wie maak je dan Man of the Match? Vorige week mocht de jonge Stefan Greidanus het doel verdedigen, hield de nul en pakte daarmee de MotM trofee, welke hij deze week weer uit mocht delen. En wie kies je dan, de hattrick van Rykhelt of die van AJ binnen 15 min, of voor Gerrit Rinze die maar liefst 4 assists afleverde.. of kies je dan voor good old Jurjen Hofstee die Micha Metz nachtmerries bezorgde. Bij gebrek aan voldoende trofeeën was de eer deze week aan Anne Jent Visser.

Volgende week komen we nog één keer in actie voor de winterstop: Bakkeveen-uit. Een lastige tegenstander waar we al 11 jaar niet meer zijn geweest. Laten we afsluiten met de man van de dag. Want na 9 goals (3 voor iedere aanvaller) en twee maal de nul voor Stefan staat Oosterlittens na twee wedstrijden bovenaan in de tweede periodestand. En zoals Anne Jent in de LC zei na het promoveren in 2019: “Handhaving zal het doel zijn.. maar een periode, daar zijn we in Littens gek op!”