Strijdend Oosterlittens pakt de volle buit in De Wilp

Plantsoen 9 A
9367PG
DE WILP GN

Opstelling VV Oosterlittens 1 (zon)

Een hele belangrijke pot voor de mannen van André de Vries: De Wilper Boys-uit. Beide ploegen hadden de eerste wedstrijd maar liefst 6 goals tegen gekregen en wouden dit hoe dan ook recht zetten. Problemen aan Littenser kant want ook Gerrit Rinze haakte op het laatste moment nog geblesseerd af en kon niet spelen. In Jorwert was de laatste avond van het Iepenloftspul en zodoende vergat barman en eerste doelman Hindrik Meinsma zijn wekker te zetten en kwam hij te laat voor de bespreking. Zodoende mocht niet Hennie maar de 17-jarige Stefan Greidanus in de basis startten voor het belangrijke duel. Op de keeperswissel na, werd er met dezelfde 11 gestart als vorige week tegen DTD.

Zo sterk het begin vorige week was, was dat in De Wilp toch even anders. De ploeg was duidelijk nog zoekende en kreeg vooral op het middenveld nog niet de controle in hadden. Dit leidde dan ook tot gele kaarten voor zowel Evert Pieter en Ewoud. Hoewel het naast corners niet echt tot gevaar voor de Groningers leidde, was Littens zelf wel gevaarlijk. Zo mochten alle drie de aanvallers (EP, AJ en RJ) één op één met de keeper komen maar ze kwamen alle drie niet tot een goal. Net voor rust was het echter wel raak voor de Littensers, maar het waren niet de aanvallers maar nota bene de middenvelders die het verschil maakten bij het doelpunt. Toen Ewoud de bal kreeg aan de rechterkant, klonk er over zo luid “twadde peal” over het veld dat Ewoud de bal blind voor kon geven op de tweede paal. Het was Simon Zijlstra die de bal op een presenteerblaadje kreeg en hard tegen het net kon koppen. Vorig jaar heeft Simon weinig gespeeld vanwege twee lange blessures maar dit jaar is hij met 6 basisplaatsen weer helemaal terug.

Na rust kreeg Littens meer en meer controle over de wedstrijd. De ploeg vocht voor iedere meter, waren fel in de duels en troefden de Wilper Boys keer op keer af in de duels, waardoor de tegenstander niet gevaarlijk kon worden. De hele ploeg want niet alleen het publiek maar ook de hele Littenser bank liet zich duidelijk horen. Ondanks dat Hennie nog altijd baalde en zich schaamde van het verslapen, stond hij de gehele tweede helft zijn ploeg aan te coachen vanuit het trainersvak. Helaas moest Wessel er kort na rust al vanaf met een blessure en werd vervangen door Jelke Greidanus, waardoor Evert Pieter op de back kwam te spelen. Waar de “Wilper Boeren” moeite hadden, was de enige boer aan de kant van Littens wel uitgeslapen. De prima spelende Jelke Greidanus wist Anne Jent Visser te bereiken die dit maal koelbloedig afrondde. Anne Jent was sowieso de hele wedstrijd een plaag voor de Wilper verdedigers want hij dribbelde al fluitend door het rood-zwarte Wilper Bos. In de slotminuten was het vooral tegenhouden voor VVO. Vooral Ewoud had al in de 68e minuut last van kramp en met moeite moest hij de 90 minuten vol maken, waar we hem na het eerste biertje nog 1x zagen sprinten.

De scheidsrechter deed een poging zijn kerstpakket van de KNVB wat uit te breidden en slingerde de Littensers maar liefst 4x op de bon. Waar in de 1e helft de kaarten van EP en Ewoud volledig terecht waren, waren de kaarten voor Simon en Jasper niet helemaal juist tegenover de stevige overtredingen van de Wilper Boys. Waar Evert Pieter bijna over de boarding werd getrapt kwam de Wilper spits niet alleen met een heel vies snorretje het veld op, maar ook goed weg met enkele overtredingen die de scheidsrechter blijkbaar ontgingen. Iedere keer dat de Littensers de aanval in probeerden te zetten, stond daar dan ook weer een Wilper overtreding tegenover. Toch mocht De Wilp toch nog wat terug doen vlak voor tijd. De beste speler van de ploeg Niels vd Veen was al de gehele tweede helft onzichtbaar geweest maar wist net voor tijd toch uit de achterzak van Bauke te ontsnappen en de bal wel heel mooi binnen te koppen. Eindstand 1-2 en dus de eerste drie punten voor de mannen van André de Vries. Met deze punten stijgt de ploeg van de 11e plaats naar de 7e plaats. Volgende week mag het de gedeelde koploper VV Dronrijp ontvangen.

Na de wedstrijd werd de overwinning goed gevierd in De Wilp. Hennie bleek ondanks het uitslapen toch nog niet helemaal bij de les, want toen hij zich afvroeg waarom alle auto’s hem inhaalden ondanks dat hij 110 reed, wisten zijn mede passagiers hem te vertellen dat niet zo vreemd was als je op de A7 richting Heerenveen rijdt in plaats van de Wâldwei. Toen ze even later toevallig nog de goedlachse cameraman van Omrop Fryslan inhaalden, vervolgden de mannen de terugweg naar Jorwert, waar een gedeelte van de ploeg de overwinning nog vierde in het Wapen van Baarderadeel.