SF Deinum 1 (zon) - VV Oosterlittens 1

9033WZ
DEINUM

Opstelling VV Oosterlittens 1

De eerste oefenwedstrijd voor VVO 1 van 2022, uit tegen SF Deinum. Deinum draait bovenin de 4e klasse mee en is de laatste al vaker de tegenstander geweest in oefenduels. De selectie werd een puzzel voor Marc van Hiel. Jorrit, Gerrit Rinze, Rykhelt en Hindrik zijn op wintersport; Anne Jent, Erwin en Jelmer geblesseerd; Jelte voor werk op Ameland en Paulus Yde en Pieter ontbreken vanwege ziekte. Daar tegenover stond het feit dat een groep jonge jongens voor het eerst (dit seizoen) minuten mochten gaan maken. Dat betekenden dat Stefan Greidanus en Rense Jan Kaastra uit de JO17-1 hun officieuze basisdebuut mochten maken in VVO 1. Daarnaast waren er basisplaatsen voor Jelke Greidanus en Wiebe Siemen Leenstra, die normaal de wedstrijden bij VVO 2 spelen. In de spits stond gelegenheidsspits Simon Zijlstra, die de laatste weken op training de nodige goals maakt.

Het veld in Deinum ligt sinds een paar jaar net buiten het dorp en van beschutting is nog weinig sprake. De harde wind had dan ook grote invloed op de wedstrijd, zeker omdat de bal niet eens stil bleef liggen op het kunstgras. De eerste helft werd met de wind mee gespeeld en daar had Deinum het duidelijk lastig mee. Littens wist hoog druk te zetten waardoor de keeper van Deinum in de problemen kwam en de bal gewoon inleverde op de rand van de 16. Hessel Postma maakte hier dankbaar gebruik van en schoot VVO in de 12e minuut al op een 0-1 voorsprong.

Littens was duidelijk de bovenliggende partij in de eerste helft. Deinum wist keer op keer de bal niet weg te krijgen en moest de nodige corners incasseren. Keeper Stefan Greidanus wist aan de andere kant zijn doel “schoon” te houden. Doordat keepers Hindrik Meinsma en Jelte Wijnia afwezig waren mocht de jonge keeper (16 jaar) het doel van VVO 1 voor de eerste keer verdedigen, maar daar bleef het niet bij voor Stefan. Net voor rust heeft hij de bal in zijn handen in zijn eigen doelgebied. Hij besluit de bal lang te geven op Hessel Postma. Hessel was al de hele eerste helft een plaag voor de verdediging van de Deinummers, waardoor er al 2 verdedigers bij hem stonden. De verdedigers wisten echter beide niet aan de lange bal van Stefan te komen, waardoor Hessel alleen op de keeper af kwam. Hessel schoot de bal al lachend voorbij de keeper en zette de ruststand van 0-2 op het scorebord, assist dus voor Stefan.

Na rust had Oosterlittens echter een tegenstander extra, want waar in de 1e helft de lange ballen makkelijk kwamen met de harde wind mee, had Littens in de tweede helft dikke tegenwind. Ewoud had last en bleef achter in de kleedkamer. Zijn vervanger was Klaas Gerrit Meulenaar, de kleine man die normaal ook zijn wedstrijden bij VVO 2 speelt. Daarnaast maakten Jelke plaats voor Geert Reitsma (VVO 2) en werd Rense Jan vervangen door zijn teamgenoot van de JO17-1: Sven Schukken (a.k.a. Mustafa). Waar er zo’n 6 basisspelers van VVO 1 mee waren naar Deinum, stonden er in de 2e helft op een gegeven moment nog maar 2 op het veld. Dat de jeugd een prima wedstrijd op de kunstgrasmat wist te leggen bleek wel de eerste 20 minuten na rust. In de 62e minuut wist Sven met een goede bal Klaas Gerrit te bereiken. Klaas wist op zijn beurt Hessel weg te steken waardoor Hessel weer in oog in oog met de keeper kwam te staan. Hij had echter ook oog voor Simon en Simon kon dan ook eenvoudig de 0-3 op het scorebord zetten.

In het tweede gedeelte van de 2e helft kwam Deinum enigszins gelukkig terug in de wedstrijd. Bij een vrije trap ging de prima spelende Wiebe Siemen onder de bal door, waardoor Stefan werd verrast: 1-3. Vervolgens mocht Deinum 3 minuten later ook de 2-3 maken na een fout achterin de verdediging. De 3-3 viel nog geen 4 minuten later (72e minuut), uit een corner van Deinum waarbij bal niet voldoende weg gewerkt werd. Het in 7 minuten weggeven van een 0-3 voorsprong is een smetje op de enigszins onervaren ploeg die op het veld stond, want voor de rest speelden alle jongens een prima partij.

Volgende oefenwedstrijd is komende dinsdag in en tegen Berlikum.