Littenser prestatievoetbal blijft de komende jaren op zondag

30 augustus 2022 23:00

Maandagavond 29 augustus stond er een buitengewone ledenvergadering gepland over de voorkeursdag voor het prestatievoetbal in Oosterlittens. Ruim 50 (ere)leden kwamen af op de vergadering in De Jister. De hoge opkomst was verwacht want de trend van het Friese zaterdagsvoetbal is al jaren één van de grootste issues waar over wordt gesproken binnen het amateurvoetbal van regio Noord.

De aanleiding voor de vergadering was dan ook de trend waarbij veel clubs verdwijnen in het zondagsvoetbal en waarin het totaal aantal Friese zondagclubs al daalde van 82 naar slechts 52 clubs. Daarnaast bleek uit de enquête onder de seniorenvoetballers dat de grote meerderheid van de A- en B-selectie een voorkeur had voor het zaterdagsvoetbal. Reden genoeg voor het bestuur om deze kwestie nader te onderzoeken en uiteindelijk een buitengewone ledenvergadering over dit onderwerp in te lassen. Onderwerp van deze vergadering: wat wordt de voorkeursdag van het prestatievoetbal (het eerste elftal) bij VV Ooosterlittens? Teams in de B-categorie zijn nu al vrij om zich voor vrijdagavond/zaterdag/zondag in te schrijven.

Uit de stemming op de ledenvergadering bleek dat er onvoldoende draagvlak binnen de vereniging is voor het prestatievoetbal op zaterdag in Littens. Met een meerderheid van stemmen voor zondag blijft het eerste elftal in ieder geval de komende twee seizoenen actief binnen het zondagsvoetbal.