Oosterlittens wint overtuigend van Gorredijk

Daniel Temmingh (penalty)
Assist: Ewoud Walda
Jappie Koopmans (schot)
Milan van der Zee (schot)

3e klasse A

28 november 2021 14:00

R.R.M Noorda

Sportpark Kortezwaag
Mientewei 2 A
8401AA
GORREDIJK

Opstelling VV Oosterlittens 1 (zon)

Na de cadeau gegeven wedstrijd tegen Renado mocht Oosterlittens zondag aantreden in en tegen Gorredijk. Ondanks de regen leek het veld er vooraf goed bij te liggen, maar niets bleek minder waar. Het groene biljartlaken leek meer op een lange mat in een zwembad waar je bij iedere stap tot de enkels in weg zakt. Het veld is echter voor Oosterlittens niet het belangrijkste, want nadat er te eenvoudig punten waren verloren aan THOR, Akkrum, Mildam, Read Swart en Renado is de selectie van Marc van Hiel inmiddels terug te vinden op de 13e plaats.

De selectie was enigszins veranderd na de wedstrijd van vorige week met de “Man van glas” (Rykhelt) en de “Man van staal" (Erwin) in de lappenmand. Door de blessure van Erwin werd Evert-Pieter deze week laatste man en vormden Wessel-Gosse-Ewoud het middenveld. Deze drie middenvelders hebben niet de meeste ervaring in Littens 1 maar dit bleek een prima keuze van trainer Marc van Hiel want deze drie middenvelders wonnen de strijd op het middenveld en stonden aan de basis van meerdere doelpunten. Ewoud en Paulus keerden terug in de basis en wat weer ten koste ging van Anne Jent.

De start van de wedstrijd was voor Oosterlittens. Na een paar aanvallen van Oosterlittens en goede reddingen van de keeper van Gorredijk, was het in de 20e minuut raak voor Oosterlittens. Na een goede bal van Hessel Postma werd Gerrit Rinze voor de keeper gezet. Gerrit Rinze laat al een aantal weken prima vorm zien en wist de bal dan ook langs de keeper te krijgen, 0-1 voor Oosterlittens. In de 23e minuut leek Littens ook al op 0-2 te komen maar deze bal werd afgekeurd door de grensrechter vanwege buitenspel. De bal werd echter vanaf de achterlijn voorgegeven door Hessel en naar achteren gespeeld op de inlopende Gerrit Rinze. Nadat de bal in het netje lag, besloot de grensrechter toch zijn vlag de lucht in te steken en de scheidsrechter ging hierin mee.

Oosterlittens bleef de eerste helft domineren en Gorredijk werd dan ook nauwelijks gevaarlijk. Littens werd keer op keer gevaarlijk en het was dan ook aan Gorredijk-keeper Joey Bethlehem te danken dat de voorsprong niet groter was. Toch bleek de gifbeker van de afgelopen weken nog niet helemaal leeg. In de 42e minuut kwam ervaren aanvoerder Jurjen Hofstee te laat in de 16 meter en werd de bal op de stip gelegd. Daniel Temmingh pakte het cadeautje uit en bracht de Gorredijksters op gelijke hoogte. Zonde, want Oosterlittens had 42 minuten lang het spel gedomineerd.

Gorredijk probeerde dan ook om volledig in te zakken na de 1-1. Heel verstandig van Gorredijk maar de laatste man en keeper van Gorredijk hadden andere plannen. Ewoud gaf de bal lang en wist de bal achter de verdediging te leggen. De laatste man van Gorredijk en de keeper stonden 10 seconden lang naar elkaar kijken met de vraag wie van hen de bal zou pakken. Paulus Yde Walda heeft echter een neusje voor dit soort kansjes rond de 5 meter en schoot de bal tegen de touwen. Zo stond Oosterlittens binnen een minuut na de 1-1, alweer op voorsprong.

De ploegen gingen dan ook met de 1-2 stand rusten. En waar de temperatuur buiten en in de kleedkamer rond het vriespunt leek zitten, hadden de mannen langs de lijn nergens last van, want zij kregen het warm van het goede spel van de Littensers. Dit spelbeeld veranderd dan ook niet na rust. Al in de 60e minuut nam Oosterlittens afstand van Gorredijk door de een goal van Gerrit Rinze, 1-3. Dat Gerrit Rinze vandaag niet te houden was al wel duidelijk geworden. Vier minuten later was Gerrit dan ook belangrijk met een assist op Hessel, 1-4. En in de 74e minuut mocht Gerrit zelf de wedstrijd in het slot gooien en zijn welverdiende hattrick voltooien, 1-5.

Na de 1-5 mochten ook Gerrit Rinze en Ewoud het veld verlaten en werd Oosterlittens niet meer erg gevaarlijk. Gorredijk kreeg pas na 75 minuten de eerste echte kansen. Het dominante spel van Oosterlittens nam af in het laatste kwartier en zo mocht Gorredijk nog twee maal scoren. Eindstand 3-5 voor Oosterlittens.

Man of the Match was Gerrit Rinze Stremler met 3 doelpunten en een assist. Maar de gehele ploeg verdiende vandaag een compliment. Volgende week staat de wedstrijd tegen Geel Wit op het programma. De verwachting is dat er vandaag een besluit wordt genomen door de KNVB over het vervolg van de competitie tot de winterstop. Het zou zo maar kunnen dat de wedstrijd tegen Gorredijk de laatste was voor de winter.