Subtopper Oosterlittens neemt afstand van onderste regionen en wint in Bakkeveen

Bakkeveen 1

11 december 2022 14:00

A. Wigchers

Sportpark Bakkeveen
Mjumster Wei 14
9243SK
BAKKEVEEN

Opstelling VV Oosterlittens 1 (zon)

De laatste wedstrijd van het jaar 2022, uit naar VV Bakkeveen. De uitwedstrijd waarbij de lunchpakket mee in auto kunnen want het is volgens een wijs man zo´n 43 minoetsies rijden. Waar het bosrijke gebied toch doet denken aan de provincie Drenthe, ligt dit dorpje toch echt nog in onze mooie provincie. Midden tussen die bossen tref je een prachtige accommodatie aan, waar in tegenstelling tot 11 jaar geleden, een groot stuk kunstgrastapijt ligt. Luxeproblemen voor trainer André de Vries want welke 11 matadoren moest hij opstellen voor dit dagje weg.

Waar Anne Jent vorig week nog op de bank begon, haalde hij even later zijn gram door in 15 minuten een hattrick te maken. Daarmee had hij de trainer overtuigd en mocht weer starten in de punt van de aanval. De man in vorm dus, en de man waarop moet worden gelet (te beginnen op de dag voor de wedstrijd). Waar Oosterlittens iedere wedstrijd gesteund wordt door de figuurlijke 12e man, is dat aantal helaas niet mogelijk binnen de lijnen. En dus was het Simon Zijlstra, de man die dit seizoen al goed was voor 3 kopgoals, die ondanks een prima reeks wedstrijden toch op de bank moest plaats nemen.

De start van de wedstrijd was voor Oosterlittens, en daarbij waren de hoofdrolspelers van vorige week wederom betrokken. Na een combinatie wist Anne Jent Rykhelt te bereiken die eenvoudig van dichtbij de 0-1 op het scorebord zette. De Littensers waren goed uitgeslapen na het verjaardagsfeestje van Gerrit Rinze, want na 10 minuten stonden ze dus al op voorsprong. De ploegen ontliepen elkaar weinig in de eerste helft en zo kon Bakkeveen in de 27e minuut op gelijke hoogte komen door Wessel van de Meulen. Overigens in buitenspelpositie, waarna de vlag van grensrechter Elvir de lucht in ging. De scheidsrechter besloot echter het signaal te negeren en de gelijkmaker was een feit.

Bij Littens beleef je altijd wel wat, en sommige stukjes weten wel erg vaak het wedstrijdverslag te halen. Want waar bij het typen van de letter “A” mijn computer al vraagt “Bedoelde u: Anne Jent Visser”, was hij ook tegen Bakkeveen weer de hoofdrolspeler. Waar hij van de doelpunten al bijna twee kwartetten heeft dit seizoen, heeft hij ook het kwartet “Domme gele kaarten” bijna compleet. Waar zijn lach vaak aanstekelijk werkt was de scheidsrechter er minder van gediend en toonde hem een gele kaart voor opmerkingen (of eigenlijk lachen) richting de leiding. En zo gingen de ploegen met een 1-1 stand rustten.

In de tweede helft kwam Littens beter uit de startblokken. De ploeg was de bovenliggende partij en de 1-2 hing in de lucht, misschien wel letterlijk. Na de goede actie stond Rykhelt alleen voor de keeper en had de hoek voor het uitzoeken. Naast hem stond AJ in een nog betere positie. Rykhelt had al gescoord en besloot de bal af te geven. Goedheid wordt niet altijd beloond, en zo verdween deze bal ver de lucht in, richting de duinen van Bakkeveen. Toch was het even later wel 1-2 door diezelfde AJ. Uit een veel lastigere hoek liet de spits zijn klasse zien en schoot de bal de rechter kruising in. De kansen bleven komen en het duurde maar liefst 20 minuten in de tweede helft voordat Bakkeveen op de Littenser helft kwam. Na een grote kans voor Rykhelt was het in de 73e minuut toch raak. De ingevallen Paulus Yde draaide vlug en wist de jarige topscorer van Oosterlittens te bereiken. Een koud kunstje voor Gerrit Rinze Stremler die alweer zijn 9e van het seizoen maakte.

Wie had gedacht dat de wedstrijd daarmee gespeeld was, had het mis. Bakkeveen begon ineens met aandringen en had steeds vaker de bal op de Littenser helft. De invaller met nummer 12 aan de kant van Bakkeveen was de gevaarlijkste man en het was dan ook deze Ovaldo van Gils die in de 83e minuut de aansluitingstreffer in de korte hoek schoot. Toch waren de grootste kansen in slotfase nog voor Oosterlittens. Mooiste actie daarin was voor Ewoud, die overigens wederom een prima pot speelde. Overigens had hij naast een broodbakje ook de handschoentjes van mem meegekregen. Zijn vrije trap was op maat maar kon toch worden weggekopt. Ewoud twijfelde niet en zigzagde door de Bakkeveense verdedigingslinie. Helaas kon de doelman vervolgens redding brengen en floot de scheidsrechter voor de laatste keer af. Uitslag 2-3.

Daarmee eindigt Littens het jaar 2022 af op een keurige 6e plaats. Vorig jaar was men veroordeeld tot de nacompetitie, maar nu heeft de ploeg al 10 punten voorsprong op die onveilige 9e plaats. Daarmee heeft VVO de aansluiting met de nummers 2 tm 5 te pakken. De nummer 1 Dronrijp is ongeslagen winterkampioen geworden en heeft maar liefst 9 punten voorsprong op Gorredijk en DTD. Dronrijp steekt er de eerste seizoenshelft bovenuit en staat dan ook terecht bovenaan.

Volgende week sluiten we de seizoenshelft af in de kroeg in Jorwert. Met live muziek en de WK-finale op groot scherm hopen we 2022 af te sluiten en weten we ook eindelijk wie de WK-poule van VVO wint. Tot komende zondag in Jorwert!