Littenser fouten helpen Friesland op voorsprong, maar toch sleept VVO er nog een puntje uit in Leeuwarden

Friesland 1 (zon)

Joris Wubbeling (afstandschot)
Ronan Meijer (intikker)
Joris Wubbeling (schot)
Ewoud Walda (schot)

20 november 2022 14:00

W. de Haan

Sportpark Nylan
Middelzeelaan 6 A
8931AK
LEEUWARDEN

Opstelling VV Oosterlittens 1 (zon)

Na de late nederlaag tegen Akkrum vorige week, mochten de boys van trainer André de Vries het zondag opnemen tegen LVV Friesland. Een club waarbij de laatste jaren altijd zeker is, dat het veld slecht is en het na afloop gezellig is. Waar men in Oosterlittens in 1935 de koeien van het veld jaagde voordat de wedstrijd begon, deed het veld in Leeuwarden toch een beetje denken aan die tijd. De opstelling van VVO was qua spelers gelijk aan vorige week, ware het niet dat er deze week werd gestart in een 4312 opstelling ipv het vertrouwde 433.

Littens begon direct met aanvallen en werd ook bijna gelijk gevaarlijk, maar nadat Anne Jent naar de grond ging, liet de scheidsrechter zich niet verleiden tot een vroege penalty. Dat niet iedereen was uitgeslapen bleek nog geen minuut later. Terwijl het publiek nog maar net langs de lijn stond mocht Friesland voor de eerste keer juichen. Friesland-spits Joris Wubbeling kreeg alle ruimte en besloot het maar eens van grote afstand te proberen, en niet onverdienstelijk… want nadat Hennie niet goed van zijn plek kwam, stuiterde zo de 1-0 tegen de touwen. Gelukkig voor Hennie, ging Littens niet bij de pakken neerzetten en werd de stand snel weer gelijk getrokken. In de 12e minuut was het namelijk Gerrit Rinze Stremler die een wonderschone gelijkmaker tegen de touwen schoot, een volley belandde in de linkerbovenhoek, net buiten bereik van de keeper.

Na het spectaculaire begin was het vooral Friesland wat de kansen kreeg. Littens kon weinig grote kansen afdwingen en werd telkens net niet gevaarlijk. Aan de andere kant was het wel raak. Na een redding van Hennie bij de vrije trap, kon middenvelder Ronan Meijer eenvoudig de rebound binnen schieten. Even voor rust mocht de spits Joris Wubbeling ook nog de 3-1 binnen schieten waardoor de ploegen met 3-1 de warme thee in de kleedkamer opzochten. In de rust bleek al snel dat Anne Jent niet fit was en niet verder kon. Hij werd vervangen door Evert Pieter Tolsma, die na weken blessure voor het eerst weer bij de selectie zat.

In de eerste helft stelde Littens enorm teleur maar toch wist de staf in de rust toch de koppen weer de goede kant op te steken. Waar Dick Advocaat zijn spelers regelmatig zijn spelers op scherp wist te zetten in de rust, hadden ook de woorden van onze eigen kleine generaal duidelijk effect. Kort na rust was het de stille stofzuiger Geert Reitsma die de bal op goal schoot, via een verdediger en Ewoud kwam de bal bij Gerrit Rinze, die de aansluitingstreffer tegen de touwen schoot. Littens was ineens de bovenliggende partij en ging op zoek naar de gelijkmaker.

Even later was het Okan Özçelik, één van de zomerse aanwinsten die de hoofdrol bij Friesland opeiste. De jeugdspeler van FC Utrecht, die met Antalyaspor nog zijn debuut maakte tegen Galatasaray. Bij Friesland mocht hij in de 68e minuut invallen als derde wissel bij de Leeuwarders. Twee minuten later, toen de aanvaller voor het eerst een sprintje zou trekken, ging het mis: hamstring. Friesland had echter al 3 wisselmomenten gehad en dus bleef de aanvaller staan. Wederom twee minuten later kwam hij zodoende te laat in een duel, en kreeg hij ook nog een gele kaart op zijn naam. Het werd nog erger voor de Leeuwarders, want even later stond de terechte gelijkmaker ook nog op het bord. Na een bekeken stiftje van Evert Pieter, stond Ewoud Walda ineens 1-op-1 met de keeper. De middenvelder was er als de kippen bij en Badr bleef koel voor de goal: 3-3. Na de gelijkmaker was het duel eigenlijk zo goed als over en werden beide ploegen nauwelijks nog gevaarlijk en zo eindigde het duel in een gelijkspel. Gezien de eerste helft mocht Littens nog blij zijn met een punt, maar had wederom aan zich zelf te danken dat dat geen drie punten waren. Volgende week wederom een uitwedstrijd naar hetzelfde sportpark, dan is MKV de tegenstander.

LVV Friesland was jarenlang één van de gezelligste ploegen in de 3e helft maar dat is toch dit seizoen wat minder bij de ploeg. Toch bleef de vaste kern van de Leeuwarders prima partij bieden in de derde helft. Ze konden echter niet voorkomen dat de derde helft werd gedomineerd door de Littensers, die gesteund door een look-a-like van Littenser oud-spits Teunis Regeling aan de stamtafel waren gaan zitten. Toen Teunis rond een uur of 8 dan ook eindelijk van tafel was gehaald, ging de kantine dan ook dicht en keerden de Littensers weer huiswaarts.