Oosterlittens stuurt Renado met lege handen naar huis op Super Sunday.

Renado 1 (zon)

30 oktober 2022 14:00

R. Bergstra

Opstelling

Een heerlijke voetbaldag in Oosterlittens, waar VVO-Renado op het programma staat. Voor beide ploegen een belangrijke pot want de ploegen staan dichtbij elkaar op de ranglijst en dus ging het al de hele week in Littens en St. Nyk over deze dag. Niet alleen om de wedstrijd, maar ook omdat er na de wedstrijd een Oktoberfest gepland staat. Een volgepakt Sportpark Tred’Iene zag ’s ochtends zowel het 2e als het 4e elftal verliezen, dus er moest wel wat gebeuren om deze Super Sunday positief af te sluiten. Een volgepakt terras zag in vergelijking tot vorige week, weer de nodige aantal spelers terug bij de selectie. Zo kwamen Gerrit Rinze en Jasper terug van hun blessure en konden Anne Jent en Jelmer ook weer aansluiten. Voor het eerst sinds de bekerwedstrijd tegen MKV bestond de aanval dan ook weer uit Gerrit Rinze, Anne Jent & Rykhelt. Ter gelegenheid van de Super Sunday stonden er 11 jeugdspelers in hun VVO-tenue klaar voor de line-up en kwamen ze hand in hand op met de geel-rode matadoren.

De wedstrijd kende een zenuwachtig begin van beide kanten. Waar Renado veel op elkaar zeurde en moeite had met de passing, wist ook Littens nog niet echt gevaarlijk te worden voor de goal. Eerste echte gevaar voor Littens kwam uit een ingooi van Anne Jent. Nog voor de eerste paal wist Gerrit Rinze de bal te verlengen, welke nog gevaarlijk op de goal af kwam. In de 24e minuut was het wel raak voor de Littensers. Een voorzet van Gerrit kwam op links bij Rykhelt, die de bal aannam en de korte hoek inschoot (1-0). Renado gaf zich echter niet gewonnen en kwam de nodige keren in de buurt van de 16 meter, maar verder dan dat kwamen ze eigenlijk niet. Iedere keer werd de bal onderschept door de Littenser verdedigers of kon doelman Hindrik Meinsma eenvoudig ingrijpen. Publiekslieveling Hennie werd dan ook veelvuldig toegezongen na iedere vangbal van de Jorwerter doelman.

In de 39e minuut mocht Anne Jent de stand verdubbelen, maar helaas werd deze goal afgekeurd vanwege buitenspel van Rykhelt. Net voor rust was er zelfs nog een grote kans voor Littens. Uit een corner van Renado wist Ewoud Walda de bal de onderscheppen en kon Gerrit Rinze de brommer starten op weg naar de St. Nykster doelman. Normaal gesproken een zekerheidje maar in dit geval wist Sjobbie de bal niet langs de doelman te krijgen en ook de rebound werd over de achterlijn gedribbeld door Rykhelt. Waar Renado het duidelijk lastig had, moest Littens dan ook genoegen nemen met de 1-0 ruststand.

Het goede Littenser spel kreeg direct na rust een gevolg, waarbij VVO bijzonder effectief waren voor de goal. Het was Erwin die in de 51e minuut Anne Jent bereikte, die de bal schitterend aannam aan de zijkant van het veld. De aanname was dan ook zo goed, dat de verdedigers het nakijken hadden en Juke alleen op de keeper afkwam. Anne Jent Visser wist het hoofd koel te houden en krulde alweer zijn 3e goal van het seizoen binnen. Middenvelder Simon Zijlstra werd daarmee verwezen naar de 2e plaats op de topscorerslijst maar hij had duidelijk andere plannen. Zo dook hij slechts 5 minuten later op in de 16 meter bij een voorzet van linksachter Wessel Hilverda. De lange middenvelder scoorde ook al met het hoofd in de wedstrijd tegen Oerterp en Wilper Boys. Stand dus 3-0 na 56 minuten.

In het laatste half uur begon Renado aan het slotoffensief en werd Littens verder achteruit gedrukt. Bij Littens werd ook gelijk gewisseld, want Gerrit Rinze werd na 7 weken blessure uit voorzorg naar de kant gehaald. Toch kwam Renado niet voorbij de Littenser verdedigers. Met name Rense Jan Kaastra speelde een sterke wedstrijd, maar moest helaas in de 70e minuut vervangen worden door Jelmer Hofstee. Vijf minuten later kreeg Renado dan toch loon naar werken en had het toch een doelpunt te pakken. Waar het de hele wedstrijd nog niet lekker liep bij de St. Nyksters en waar de weg Recht Naar Doel continu werd versperd door de Littensers, moet je ze toch nageven dat ze ondanks een 3-0 achterstand wel door blijven strijden voor een punt. En daar kwam de ploeg in de slotfase nog dichtbij ook, want in de blessuretijd wist Renado zelfs nog op 3-2 te komen. Na een paar minuten nagelbijten klonk dan toch het laatste fluitsignaal van de jonge scheidsrechter. Een mooie overwinning voor Littens, waarmee het klimt naar de 7e plaats op de ranglijst. Volgende week mag het op bezoek bij nummer 5 Gorredijk en een week later komt nummer 4 Akkrum op zaterdag naar Littens toe. Lastige weken voor Littens, waar het verschil tussen de nummer 4 en 10 op dit moment slechts 2 punten is. Grote kans dat deze weken de subtop afstand neemt van de onderste plaatsen. Belangrijke weken waarin Littens mag laten zien uit welk hout het gesneden is.

Na afloop van de wedstrijd ging het dak eraf in de kantine. Zo’n 300 toeschouwers kwamen af op het oktoberfest in de kantine en aan de lange tafels op het terras waar ook de pizza’s en bratwursten versgebakken werden. Omrop Fryslan-verslaggever Geert van Tuinen deed de gehele middag liveverslag vanuit Littens en had mooie woorden over de Littenser club, de sfeer en de vriendschappelijke band van beide ploegen. Dat Renado 90 minuten lang niet van ophouden weet, gaat ook dat ook in de 3e helft gewoon door. Waar Oosterlittens vorig jaar rond 23u uit St.Nyk vertrok, bleef Renado ook tot het einde in Littens. De drie punten bleven in Litens en Renado moest met lege handen naar huis, dat waren ze echter niet van plan, dus besloten ze dan maar de brandblusser mee te nemen naar St. Nyk (Overigens een dag later keurig weer teruggebracht). 19 maart komen de Littensers naar St. Nyk, een uitwedstrijd om naar uit te kijken als we Renado mogen geloven.