Oosterlittens pakt de volle buit in Gorredijk en stijgt naar de 4e plaats!

Gorredijk 1 (zon)

Gerrit Rinze Stremler (afstandschot)
Jesmer de Vries (schot)
Assist: Ewoud Walda
Ewoud Walda (afstandschot)
Hille van Goinga (schot)
Lars Klijnstra (schot)

6 november 2022 14:00

J. Li

Sportpark Kortezwaag
Mientewei 2 A
8401AA
GORREDIJK

Opstelling VV Oosterlittens 1 (zon)

Na het schitterende weer van vorige week, mochten we deze week in de regen aantreden op het prachtige complex van Gorredijk. Ondanks de regen waren de vaste uitsupporters van Littens weer richting Gorredijk gekomen en ook een gedeelte van Littens 4 kwam vanaf VV Heerenveen naar Gorredijk. De supporters zagen dezelfde 11 als vorige week starten en zagen dat Paulus Yde weer bij de selectie zat na een blessure.

Littens begon sterk aan het duel en kwam al snel op voorsprong. Gerrit Rinze kwam op links aan de bal en mocht van afstand aanleggen om te schieten. De keeper had het nakijken want de bal vloog de winkelhaak in, en zo stond het binnen twee minuten al 0-1 voor de Littensers. Nog geen paar minuten later bolde het netje al voor de tweede keer. Rykhelt scoorde, maar raakte vervolgens hard de keeper waardoor de scheidsrechter floot voor een overtreding. De Littensers protesteerden niet en de Gorredijksters kwamen goed weg. Zelfs zo goed, dat weer een paar minuten later de gelijkmaker in het netje lag. Jesmer de Vries, net terug van een blessure, kreeg te veel ruimte en mocht de gelijkmaker maken.  Het geluk van Gorredijk kon niet op, want even later leek het duel hun kant op te vallen. Uit een corner van Gorredijk wist de lange middenvelder de bal op de hand van Geert te koppen waarna de kleine Aziatische scheidsrechter de bal op de stip legde. Bij Gorredijk werd Sil Bruinsma naar voren geschoven om de penalty te nemen, en ondanks dat hij hem hard in de linkerhoek schoot… was daar doelman Hindrik Meinsma die de strafschop overtuigend stopte. En zo had het publiek na 12 minuten al meer gezien dan in 90 minuten bij Excelsior-Heerenveen.

Het restant van de tweede helft ging op en neer waarbij beide ploegen de nodige kansen kregen. Het waren toch de Littensers die terecht op voorsprong kwamen. Gerrit Rinze Stremler maakte in de 30e minuut de 1-2 uit een voorzet van Ewoud Walda. Sjobbie werkte de bal bij de tweede paal binnen en dat betekende dan ook zijn 75e competitiegoal voor Littens. Even later had Gerrit Rinze zelfs nog de kans op zijn 76e goal, maar na een goede actie van Anne Jent werkt Gerrit de bal van dichtbij over de goal. De Gorredijkster verdedigers hadden het zichtbaar zwaar met de roadrunner van Wammert, zo zwaar dat kort voor rust het spel stil lag omdat de rechterverdediger letterlijk op adem moest komen. Gelukkig voor hem konden de ploegen kort daarna de kleedkamer opzoeken met een stand van 1-2 voor VVO.

In de pauze werd er gratis tompouce uitgedeeld in de kantine door de hoofdsponsor van Gorredijk. Mooi gebaar van de supermarkt wat werd gewaardeerd door het grootste gedeelte van de uitsupporters. Na rust kwam veranderde het spelbeeld niet, hadden beide ploegen kansen maar was het Littens wat toch het betere van het spel had. Toch was de eerste kans van de tweede helft voor de thuisploeg, ware het niet dat Jesmer de Vries de bal overschoot en het voorruit van een witte auto op de parkeerplaats raakte. Aan de andere kant werd iets gerichter op de goal geschoten. Na een goede actie van Geert Reitsma werd Gerrit Rinze weg gestoken met een steekbal. Gerrit Rinze, die al de gehele wedstrijd op de spreekwoordelijke brommer zat parkeerde diezelfde brommer even, om er 1-3 van te maken en zijn hattrick te completeren. Een hattrick maar ook alweer de 76e goal van Gerrit Rinze, waarmee hij 4e staat op de topscorer allertijdenlijst van VVO.  Nog geen vier minuten later mocht VVO weer juichen want nadat de keeper veel te ver uit de goal kwam, schoot Ewoud Walda van grote afstand de bal bekeken over de keeper heen. De creatieve nummer 7 was de gehele wedstrijd al overal te vinden op het veld en met een goal en assist betaalde dat zich dan ook uit.

In de 70e minuut met een stand van 1-4 was het bij Littens tijd om te wisselen van zowel Simon als Rense Jan hadden last en konden niet verder. Gorredijk wist echter niet van ophouden en mocht in minuut 78 door Hille van Goinga de 2-4 maken. Het werd zeker billenknijpen toen vijf minuten later Lars Klijnstra ook nog de 3-4 mocht maken. Gelukkig voor de Littensers kwam de thuisploeg niet verder dan dat en floot de prima fluitende scheidsrechter voor de laatste keer af. Einde wedstrijd, stand 3-4 voor VVO. Daarmee gaat de ploeg over Gorredijk en Akkrum heen, en staat het nu 4e op de ranglijst. Komende weekend is datzelfde Akkrum de tegenstander. Een duel wat vanwege de Friese Derby op zaterdag wordt gespeeld in Littens. Een leuk duel ook voor de hoofdtrainers, want André de Vries was de afgelopen 6 jaren trainer van Akkrum en oud Littens-trainer Wiebren Kerkhof volgt hem dit jaar dus op.

Naast de drie punten, de positie op de ranglijst en de grote tafel midden in de kantine trachtte VVO de thuisploeg ook af te troeven in de derde helft. De ploegen kunnen het de afgelopen jaren prima met elkaar vinden en dat bleek wel weer na de wedstrijd. Na de wedstrijd was namelijk een DJ geregeld door Gorredijk, waardoor ook in de derde helft een spannende strijd losbarstte. Twee uren na de wedstrijd moest de kantine echter dicht, maar de thuisploeg had de Littensers al uitgenodigd in Cafe de Compagnon in het centrum van Gorredijk. Een groot gedeelte van de spelers en supporters van VVO ging in op de uitnodiging en zo vervolgde het feestje zich in de Gorredijkster kroeg tot in de latere uurtjes. Penaltymisser Sil Bruinsma liep een groot gedeelte van de avond in een VVO trui van penaltykiller Hennie rond, wat ook de spelers van Gorredijk wel een goed idee vonden. Gezellige ploeg daar in Gorredijk, dus volgende keer maar bij ons… 26 maart treffen de ploegen elkaar in Littens.