Akkrum neemt in de slotfase toch de verdiende 3 punten mee, wat Littens zichzelf mag aanrekenen

Akkrum 1 (zon)

12 november 2022 14:30

D.A. Dijkstra

Opstelling

Vanwege de Friese Derby kwamen Oosterlittens en Akkrum al op zaterdagmiddag in actie. Alsof men niets anders gewend is, wist het publiek in ruime mate de weg te vinden naar Littens en was het wederom gezellig druk op sportpark Tred´Iene. In de opstelling echter weinig verandering, na de overwinning in Gorredijk. Het duel is echter ook een weerzien met oud Littens-trainer Wiebren Kerkhof en natuurlijk van trainer André de Vries met de ploeg die hij de afgelopen 6 jaar trainde.

De Littensers waren uitgeslapen maar toch hadden ze het in het begin van de wedstrijd lastig tegen de Akkrummers. In de eerste minuten werden er veel duels verloren en zo ging het in de 12e minuut bijna mis. Waar doelman Hindrik Meinsma mis zat, wist rechtsachter Rense Jan Kaastra de bal nog maar net voor de lijn weg te werken. Pas na 26 minuten spelen kwam Littens echt op de helft van Akkrum en mocht het via een kopbal van Gerrit Rinze voor het eerst gevaarlijk worden.

De grote kansen waren in de eerste helft echt voor Akkrum, wat na 30 minuten 1 op 1 met doelman Hennie kwam. Wederom was het een Littenser verdediger die redding moest brengen, ditmaal was het Jelmer Hofstee, die oudere broer Jurjen verving vanwege een lichte hersenschudding. Littens werd voor rust nog een tweede keer gevaarlijk, wederom via Gerrit Rinze maar die kon de grote kans helaas niet omzetten in een goal. Akkrum ging even later rustig verder met aanvallen, maar gelukkig zonder resultaat. Zo was de ruststand in Littens dan ook 0-0 waar VVO enorm goed weg kwam. Een sportieve eerste helft met veel kansen voor de uitploeg, een grote kans voor Littens en verder een enkele Littenser overtreding, zoals een oplettende bezoeker opmerkte.

Na rust kwam Littens beter uit de kleedkamer. Al in de 2e minuut na rust was er een kans voor uitblinker Geert Reitsma, die de bal in de korte hoek schoot maar helaas zonder resultaat. Even later werd Gerrit wederom gevaarlijk uit een vrije trap van Anne Jent, maar hij kon het de keeper niet lastig maken met een kopbal. Akkrum kreeg een stuk minder kansen in de tweede helft maar in de 60e minuut was er dan toch een grote kans voor de rood-zwarten. Een voorzet ging vlak voor de goal langs, waar een Akkrummer aanvaller maar net te laat kwam.

Oosterlittens had even later nog een grotere kans. Anne Jent mocht 1 op 1 af op de Akkrumer keeper, was het niet dat AJ de bal net voor zich uitspeelde waardoor de keeper redding kon brengen. Littens ging vervolgens rustig verder en werd af en toe gevaarlijk voor de goal. Na een goede volley van Ewoud uit één van de vele ingooien van Wessel, kreeg Littens de grootste kans van de hele wedstrijd. De keeper van Akkrum leek een situatie onder controle te hebben, maar gleed uit waardoor Gerrit Rinze ineens op het lege doel af kon dribbelen. Helaas dribbelde hij net te lang door en net voordat hij kon uithalen, kwam er een Akkrummer verdediger tussen.

Na een enorm teleurstellende eerste helft leken de Littenser toch genoegen moeten nemen met een puntje, ondanks de grote kansen in de tweede helft. Toch ging het in de absolute slotfase mis. De ploeg kreeg een vrije trap tegen bij de zijlijn, na een overtreding van Simon Zijlstra. De vrije trap was enorm ver van de goal, maar ondanks dat vloog de bal toch over keeper Hennie heen de goal in. Gezien de eerste helft volledig terecht, maar na zulke kansen hoopte men in Littens toch stiekum op de 3 punten. Daarmee zakte de ploeg van plaats 4 weer naar plaats 8, onder LVV Friesland dat komende zondag tegenstander is in Leeuwarden.

Na afloop was het zoals zo vaak weer enorm gezellig in de Littenser kantine. Onder toezien oog van de Littenser (oud-)trainers André de Vries, Wiebren Kerkhof (2013-2016) en Jelle-Jan Leijenaar (2008-2013) ging het dak eraf met optredens van beide grensrechters Elvir Hadzic en Raymond Kerkhof. En met het spontane live optreden bleef het nog lang gezellig in de Littener kantine.