Oosterlittens naar de zesde plaats na drie punten bij MKV

MKV'29 1 (zon)

3e klasse B

27 november 2022 14:00

W.G. Nigro

Sportpark Nylan
Middelzeelaan 14 A
8931AK
LEEUWARDEN

Opstelling VV Oosterlittens 1 (zon)

Het was even vreemd voor de Littenser uitsupporters, toen ze voor de tweede week op rij af mochten reizen naar Sportpark Nijlan. Of hoe men het bij MKV noemt: Nij Elan, precies dat kon de club wel goed gebruiken want de opkomst van het thuispubliek was zoals het weer: behoorlijk matig. Gelukkig kan Oosterlittens iedere week rekenen op de steun van de trouwe supporters en sterker nog, zelfs Robert Bussink kwam zijn oud-ploeggenoten aanmoedigen. De oud-speler van VVO speelde tussen 2011 en 2014 in VVO 1 om vervolgens naar Canada te emigreren. Trainer André de Vries koos wederom voor dezelfde 11 namen, ware het niet dat doelman Hindrik zich af moest melden met een schouderblessure. Gelukkig was Stefan Greidanus net hersteld en mocht hij het doel gaan verdedigen, voor de tweede keer dit seizoen.

MKV heeft het dit seizoen lastig en staat met maar één punt onderaan de ranglijst. Toch is men telkens niet ver van een overwinning af, en dat gevoel zal de ploeg zelf ook hebben gehad want Stefan werd direct aan het werk gezet. Zo was de eerste kans voor MKV, maar helaas voor de thuisploeg belandde de bal uiteindelijk op de lat. Wat volgde was een hele matige eerste helft met slechts enkele kansen voor Oosterlittens. Het bleef bij kansen, want de kansen die de ploeg kreeg eindigden naast de goal en op de keeper. Hoogtepunt van de eerste helft kwam in de 27e minuut. Ewoud wist met een hoge voorzet de bal op het hoofd van Gerrit Rinze te krijgen. De aanvaller die vorige week nog 2x scoorde, kopte bij de tweede paal de bal achter de keeper: 0-1. Tevens ook de ruststand. Geen straf voor het publiek, want het was koud langs de lijn en men kreeg het ook niet bepaald warm van het voetbal eerste helft.

Anders was dat in de tweede helft, waarin Littens veel beter begon te voetballen… ook al ging dat in eerste instantie nog bijna mis. Het veld was glad en in de eerste helft waren al de nodige spelers uitgegleden. Toen Erwin de middenvelders in wilde spelen, gleed hij uit en belandde op syn kontsje op t gras. Gelukkig wist MKV niet te profiteren. Nog geen tel later ging het ook bij MKV achterin helemaal mis. De centrale verdediger trapte volledige over de bal heen voor zijn eigen goal. Natuurlijk was Gerrit Rinze er als de kippen bij, werkte de 0-2 tegen de touwen en MKV daarmee in de touwen. Littens kwam steeds beter in haar spel en werd steeds gevaarlijker. Evert Pieter was het veld ingekomen voor Anne Jent, en hij stoomde gelijk op aan de rechterkant om de bal voor de goal te slingeren. Daar kwam GR maar net te laat om de voorzet om te zetten in zijn 3e doelpunt van de middag.

De kansen werden groter en groter voor de Littensers en de 0-3 kon niet lang meer uitblijven. Het was Rykhelt die de grootste kans daarop kreeg. De hardwerkende aanvaller had het gelukkig niet aan zijn zijde, en hij moest toekijken hoe de keeper zijn stiftje nog maar net tegen de lat kon tikken.  Die derde goal viel even later wel, en wie anders dan Sjobbie maakte zijn derde en mooiste van de middag. Wederom uit een voorzet van Ewoud wist de snelle buitenspeler de bal in één keer achter de doelman te werken en de eindstand op het bord te zetten: 0-3. Drie punten die enorm welkom zijn in Littens want de ploeg stijgt daarmee van plaats 8 naar 6. De komende weken staan er nog twee wedstrijden op het programma: Geel Wit-thuis en Bakkeveen-uit. Te beginnen met de thuiswedstrijd komende zondag tegen Geel Wit Ameland, dus wees welkom!

In het programmaboekje van MKV werd al gesproken over Oosterlittens in de derde helft. Nadat het verschil op het veld al duidelijk was, was dat verschil na afloop nog groter. Ondanks een prachtig scherm in de kantine waren er, op de Leeuwarder Foppe de Haan na, maar weinig Leeuwarders die de WK-wedstrijden bleven kijken. Onze Robert Bussink kon al vroeg juichen want zijn Canada scoorde voor het eerst op een WK en kwam dus na twee minuten al vroeg op voorsprong tegen Kroatië. Even later werd het toch nog wat drukker in de kantine want ondanks dat deze week de Derby van Leeuwarden op het programma staat, wist LVV Friesland dat Oosterlittens bij MKV was en kwam de ploeg vanuit Dronrijp naar de kantine van MKV. Het was zelfs zo gezellig, dat de Littensers dan maar pizza’s bestelden en ook Duitsland-Spanje maar bij het gastvrije MKV keken. Waar veel stadsploegen het vaak aan de stok hebben met de plattelandsploegen, is daar bij Littens en de twee Leeuwarder clubs geen sprake van. De pizza’s bleken echter Leeuwarder pizza’s te zijn… ongesneden en zoals beide ploegen dus zonder punten ;) . MKV & Friesland bedankt voor de gezellige nazit en veel succes in de burenderby van komende zondag!