Littens speelt gelijk tegen Harlingen en gaat door in de beker

fc Harlingen 1 (zon)

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 3 17

15 september 2022 18:30

J. Hielkema

Opstelling

Gisteravond stond de laatste bekerwedstrijd tussen VVO 1 en FC Harlingen 1 op het programma. Verplaatst van zondag naar donderdagavond, want in Harlingen is dit weekend de viering van het 100 jaar voetbal in Harlingen. In Littens betekend dat in September wel dat vroeg gespeeld moet worden, en dus werd er al om 18.30 afgetrapt. Aan de kant van Littens waren wederom vele afwezigen door blessures (Jorrit, Gosse, GR, Rykhelt, PY, Yoran, Thomas) en vakanties van Evert-Pieter en Jurjen. De aanvoerdersband van laatstgenoemde ging daarom om de arm van rechtsachter Bauke Sieswerda. Tegenover de afwezigen stond ook weer de terugkeer van de Man van Staal: Erwin Zijlstra, wiens kaatsseizoen er na komende zondag weer op zit.

In Littens zijn wij gewend om niet negatief over een scheidsrechter te praten, maar deze had vandaag wel een hele erge invloed op wedstrijd. De man, wie tevens een look-a-like was van Doc Brown uit Back to the Future (google-waardig), floot volledig zijn eigen wedstrijd. Zelfs de Harlingers, die veel cadeau kregen, baalden dat hun laatste “oefenwedstrijd” zo moest verlopen.

De wedstrijd begon met kansen aan beide kanten. Al na een paar minuten was het Harlingen met een grote kans. Bij een ingooi kwam Bauke aan de verkeerde kant van zijn man te staan en deze kon zo zijn weg vervolgen naar de goal. De Harlinger kreeg de bal zelfs langs doelman Hindrik Meinsma, ware het niet dat Bauke de bal nog net van de lijn kon halen. Maar het belangrijkste moment moest nog komen van de eerste helft. Anne Jent kon vrij door naar Harlinger keeper maar werd ineens afgevlagd vanwege buitenspel. Volledig onterecht volgens Visser, wie vervolgens gelijk geel kreeg omdat hij de bal nog had geraakt na het fluitsignaal van de scheidsrechter. Toen Anne Jent verhaal kwam halen bij de man met de floot, kreeg hij niet eens de kans om wat te vragen of de tweede gele kaart ging al in de lucht. Toen Anne Jent zich vervolgens afvroeg of de man niet beter een clownsneus op kon zetten ging de scheidsrechter volledig door het lint. Feit blijft dat de rode kaart voor Visser oliedom was en dat hij hiermee zijn ploeg enorm benadeelde.

Harlingen kreeg hierdoor meer ruimte om op te bouwen en mocht telkens vrij eenvoudig de lange bal geven, maar eigenlijk konden de Ouwe Seunen nauwelijks voor gevaar zorgen. Littens ging dan maar countervoetbal spelen, wat meer gevaar opleverde. Waar de scheidsrechter in de eerste helft nog al makkelijk zijn kaarten aan AJ had laten zien, vergat hij dat in de tweede helft te doen voor de Harlingers. Want menig aanval werd gestopt door overtredingen van achter maar volgens de fluitist was hierbij telkens een vrije trap voldoende. Even later kon Wiebe Siemen Leenstra alleen op de keeper af gaan en dribbelde de 16meter in, ware het niet dat hij van achter onderuit werd gehaald. Het publiek in grote spanning wat er beslist zou worden maar volledig in de trend van de wedstrijd werd er een vrije trap en geel gegeven. De vrije trap was echter minstens zo gevaarlijk, want de vrije trap van Ewoud eindigde op de buitenkant van de paal. Even later was er nog een grote kans voor Littens waarbij Wiebe Siemen en Rense Jan tot drie maal toe de bal niet langs de Harlinger verdedigers kregen.

In het slot van de wedstrijd mocht Hindrik Meinsma nog één keer flink aan de bak. De keeper die alweer voor de 3e maal de 0 wist te houden dit seizoen maakte een katachtige redding toen de Harlingers bij een (één van de vele) corners vrij kon inkoppen. Dit werd niet alleen door gezien door de Harlingers, maar ook door de Rypsters die net van VVO 4 hadden gewonnen. Beide ploegen vroegen zich ook af of de Jorwerter open stond om over te stappen, een mooi compliment voor de doelman. Na 2 minuten extra blessuretijd, bijgerekend nadat Geert de bal aan de tegenstander had gegeven bij een vrije trap, floot de scheidsrechter af. Eindstand 0-0 en dus is Oosterlittens door naar de volgende ronde van de beker.

In de kantine bleef het na afloop nog lang gezellig en wist Littens 1 en 4 als één team de 3e helft te winnen van het altijd gezellige Dronrijp 2. Voor Littens staat er komend weekend alleen een uitlooptraining op het programma. Volgende week zondag komt DTD op bezoek voor de eerste competitiewedstrijd.